Mens, milieu en financiën

maandag 25 januari 2010 21:55

De ChristenUnie heeft haar verkiezingsprogramma geformuleerd onder drie hoofdthema’s: Mens; milieu en financiën

Houten is een dorpje van erg weinig betekenis wanneer het gaat om mondiale milieu vraagstukken. Toch ben ik en zijn wij er binnen de ChristenUnie Houten er van overtuigd dat wij, net zoals ieder andere dorp, stad, provincie of land, op zijn eigen nivo moet doen wat mogelijk is!

Als christenen leven wij in een wereld die niet van onszelf is. In de schepping van hemel, heelal is onze wereld slechts een heel klein stipje. En op dat ‘bolletje’ leven enkele miljarden mensen die het elkaar moeilijk maken en de aarde op vele manieren uitbuiten. Zo heeft God dat niet bedoeld, denk ik. Toch wil Hij zich met deze wereld bemoeien en zelfs Zijn Zoon heeft hier rondgelopen! Dat is toch voor mij toch zeer bijzonder. Bijna onaards, bijna onwerkelijk maar toch een werkelijkheid.

In het Bijbelboek Genesis heeft God ons als mensen de opdracht gegeven om deze aarde te bewerken en goed te onderhouden. Een aarde die bedoeld is om iets van Gods grootheid te laten zien. Daar is nog steeds veel van te zien voor degene die dat ook wil zien!

Tegelijk kan ik niet aan de conclusie ontkomen dat er ontzettend veel niet goed is gegaan en niet goed gaat. Al Gore en anderen houden ons een spiegel voor waar ik niet voor kan weglopen. Vanuit liefde voor de Schepper willen wij graag erger voorkomen en maximaal herstellen wat is beschadigd. Da’s een beste klus waar wij als mensen tot op heden beperkte resultaten mee behalen.

Ook al zijn de klimatologen, geografen, biologen en alle andere deskundigen op dit gebied, het niet (helemaal) met elkaar eens, duidelijk is in ieder geval wel dat als we zo doorgaan met het opsouperen van fossiele brandstoffen en we de CO2 uitstoot niet verminderen, de problemen toenemen.

De ChristenUnie Houten heeft stevige ambities op milieugebied. In Houten is best meer mogelijk!

• we willen graag echt duurzaam en energie (CO2) neutraal bouwen en wonen;
  • we zien Houten in de nabije toekomst graag als een klimaatneutrale gemeente;
  • wij zetten maximaal in op nieuwe manieren om energie op te wekken. Opwekking zoveel mogelijk op de plaats waar het ook gebruikt wordt. Mogelijkheden zijn er in biogasinstallaties,aardwarmte, inzet van ook kleine windturbines of het plaatsen van zonnecollectoren (zowel voor warmte als voor elektriciteit). De geplande windmolens dienen zo snel mogelijk gerealiseerd te worden!

Veel meer lees je op: http://houten.christenunie.nl/page/25695.

Dick van Hoek

Fractievoorzitter ChristenUnie Houten

Milieu

Reacties op 'Mens, milieu en financiën'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.