Houtense Helpers: vrijwilligers van taalles en huiswerkbegeleiding Lichtboog

Houtense Helperstour - Huiswerk- en taalbegeleidingmaandag 04 december 2017 20:43

Vrijwilligers in Houten worden in het zonnetje gezet, zodat het mooie werk zichtbaar wordt dat deze Houtense Helpers doen.

Woensdag 29 november werd de vierde medaille namens ChristenUnie Houten uitgereikt aan de vrijwilligers van taalles en huiswerkbegeleiding Lichtboog. Elke woensdagavond wordt er individuele huiswerkbegeleiding gegeven aan migranten of vluchtelingen, in de kerk, of bij mensen thuis. Gemiddeld doen er zo'n 15 personen (vanaf ongeveer 15 jaar) mee. In een ontspannen en persoonlijke sfeer gaat men aan de slag met taal en huiswerk voor school.

Elbert van Rookhuyzen, coördinator van de huiswerkbegeleiding, nam de medaille in ontvangst van commissielid Harmen van der Kamp en fractievoorzitter Jana Smith.

Ruim 20 jaar geleden is dit initiatief in de Lichtboog begonnen met Vietnamese vluchtelingen, mede door enthousiaste inzet van een Vietnamese vluchteling zelf. Door de tijd heen heeft men steeds open gestaan voor mensen met een andere nationaliteit, en hun kinderen, die hier de Nederlandse taal leren en naar school gaan. Zo'n 15 vrijwilligers zetten zich op betrokken wijze in voor de individuele huiswerkbegeleiding. Naast het maken van huiswerk en het leren van de taal, is veel aandacht voor het onderlinge contact. Zo zijn er ook gezamenlijke momenten los van taalles met een maaltijd en muziek.

Archief > 2017 > december