Ruimere openingstijden voor winkels op zondag? Wat de ChristenUnie betreft niet!

zaterdag 17 januari 2015 22:55

In de gemeenteraad, maar wat ons de ChristenUnie (en SGP) betreft ook in geheel Houten, gaat deze maanden het maatschappelijk debat gevoerd worden over een ruimere openstelling van winkels op de zondag.
Ruimere openstelling heeft nogal wat consequenties en die zetten wij graag op een rij omdat wij vinden dat u als inwoner van Houten daar iets over heeft te vinden!
Dat kan niet alleen een kwestie zijn van 29 raadsleden, omdat dit de hele samenleving raakt.

Meer winkels op zondag open lijkt voor lijkt veel mensen ideaal. Zeven dagen per week kunnen winkelen, werkelijk ideaal?!

Enkele feiten.

U kunt al 7 dagen per week winkelen en u doet het al want webwinkels zijn 7 maal 24 uur per week open en ontvangen op alle (!) momenten bestellingen! Bestellingen die vaak eerst ‘life’ bij de lokale winkelier worden bekeken en vervolgens bij een andere webshop (scheelt nl een paar euro) worden besteld.
Op enkele grote supermarkten en winkelketens na, vallen alle winkels in Houten onder het zogenaamde midden en klein bedrijf. Winkels die worden gerund door ondernemers met geen of enkele (parttime) medewerkers. Winkels van de eigenaren of franchise nemers.
Wat zijn met name voor hen de gevolgen om nog meer zondagen de winkel open te ‘moeten’ houden? ‘Moeten’, omdat deze winkeliers aangeven geen eigen keus te hebben. Als je buurman opengaat, moet je mee en als de regio opengaat (Nieuwegein, Bunnik, Utrecht), willen we daar geen omzet aan verliezen.
Omdat met ruimere openstelling per saldo geen enkele inwoner van Houten meer salaris krijgt en dus ook niet meer kan uitgeven, zien we verschuiving van omzet. Op zondag wordt er geen stuiver extra verdient. Op de door de gemeente Houten georganiseerde avond over dit onderwerp, gaven winkeliers ook aan dat het niet gaat om een hogere omzet. Meer om omzet-behoud. Een Utrechtse ondernemer geeft aan dat de zaterdagomzet van drie jaar geleden nu wordt gehaald op de zaterdag en zondag samen. Meer kosten bij gelijk blijvende omzet!
Tegelijk hebben deze kleine ondernemers werkelijk geen dag per week meer rust, want geld om extra personeel in te zetten wordt er niet verdiend!  Deze mensen werken nu al minimaal 52 weken per jaar 7 dagen per week!

Velen willen graag de keus hebben om op zondag naar de winkel te gaan; een veel gehoord argument. Puur geredeneerd vanuit eigen individuele vrijheidsideaal. Oké, het is zondag, u komt iets later uit bed, gaat naar de sportclub en daarvoor of daarna nog even rustig boodschappen doen. Vervolgens  rustig thuis de krant lezen en nog even genieten van de rust van de zondag want het is zo weer maandag.  Voor diegene heel mooi, maar welke keus heeft de ondernemer waar u de boodschappen doet? Wanneer mag hij achterover zitten? Naar de sport met zijn kinderen, familiebezoek en daarna ook het gevoel hebben van: ‘nu even niet”?
Wij gunnen iedere inwoner van Houten (winkelier, winkelmedewerker, en geen-winkelier) rust op zijn tijd, en wat ons betreft is het ideaal: één zondag per week rust.

Samenvattend zien we dat de samenleving kenmerkt zich steeds meer door permanente tijdsdruk. De grenzen tussen arbeid, zorg en vrije tijd vervagen. En er wordt een steeds groter beroep gedaan op uw zorg voor de ander. Veel Nederlanders ervaren de toegenomen tijdsdruk als beklemmend. De zondag als gemeenschappelijk rustpunt doorbreekt deze spiraal van permanente tijdsdruk en biedt tijd voor bezinning, sociale activiteiten en ontspanning.
Wij geloven niet in de onafwendbaarheid van de 24-uurseconomie. We staan voor een samenleving waarin niet de individuele vrijheid het hoogste goed is (‘ik wil dat ik altijd en overal alles kan kopen’), maar waarin ook daadwerkelijk samen geleefd kan worden, doordat we elkaar kunnen ontmoeten op rustmomenten.
Omdat we in een netwerkeconomie leven zijn we ervan overtuigd dat het mooi zou zijn om winkeltijdensluiting op bovenregionaal niveau te regelen.

De mens is er niet voor de (24 uurs) economie maar de economie is er voor de mens!

Boven dit alles geldt voor ons als ChristenUnie, dat God zes dagen heeft gewerkt en de zevende dag als rustdag heeft ingesteld! Dat ritme waarbij we allen in ieder geval  in ieder geval één dag per week vrij hebben (ik werk in de zorg en ken de uitzonderingssituaties), willen wij als ChristenUnie graag vasthouden.
Eén dag voor rust, meditatie en ruimte voor kerkgang! Dit laatste argument weegt voor ons zwaar maar zoals u begrijpt, daar overtuig ik geen enkele seculiere of ‘anders gelovige’ medeburger mee.

Wij als ChristenUnie en SGP vinden dat uw stem hierin telt en pleiten voor een raadgevend referendum. Volg ons!

Wilt u uw stem laten horen? Laat het weten aan dick.vanhoek@houten.christenunie.nl

Dick van Hoek
Fractievoorzitter ChristenUnie Houten