Debat winkeltijdenverruiming zondag

woensdag 11 februari 2015 20:28

Na een anderhalf uur durend debat was het duidelijk: het referendumverzoek ging het niet halen. Tegenargumenten: Het zou een te duur instument zijn en de uitkomsten zouden niet gebruikt worden om te veranderen van ieders principiƫle standpunt.

Dat de Houtenaar over dit thema nog niet uitgepraat is, werd aan de kant geschoven met het argument dat er tijdens de verkiezingen genoeg over gesproken is.

De verruiming van winkeltijden is nu helemaal opengegooid: winkeliers moeten het nu zelf bepalen, zonder regels of bescherming. Hiermee is een liberale wind gaan waaien in Houten. Men hoeft geen referendum, geen marktmeester en geen collectieve rustdag. Iedereen kan het prima voor zichzelf bepalen. Dat veel partijen hier toch nog anders over denken, bewees de gloedvolle betogen van de 14 tegenstemmen (lees die van CU hieronder). Helaas werd dat overtroefd door 15 voorstemmen.

Raadsvoorstel: Inleidend verzoek tot het houden van een referendum

Voorzitter, geachte aanwezigen,

We zijn blij dat het onderwerp ‘verruiming winkeltijden’ niet alleen even door de raad wordt afgehandeld. De ChristenUnie vindt het zeer voor de hand liggend dat een dergelijk ingrijpend voorstel, wat breed leeft in de Houtense samenleving ook breed met de samenleving wordt besproken. Wij zijn van mening dat dit onderwerp echt een maatschappelijk debat verdient want ‘verruiming van winkeltijden’ blijkt zeer te leven in de Houtense samenleving, zo bleek ons de afgelopen weken. Er zijn veel verschillende meningen over en gaat ook iedereen aan. Daarom is het goed dat iedere inwoner zich hierover mag uitspreken.

Voorzitter er zijn partijen in deze raad die het voor hun inwoners invullen. Er zijn hier partijen die hebben uitgesproken een referendum niet nodig vinden want met de laatste verkiezingen hebben mensen zich uitgesproken. Dat laatste klopt maar welk thema ook aan de orde is geweest tijdens de verkiezingen, wij hebben geen debat meegemaakt waar het ging het over de verruiming van winkeltijden. Daar gingen de GR verkiezingen zeker niet over! En om dan te zeggen het staat in ons programma en daarom hebben mensen op ons gestemd is ons wat te kort door de bocht. A, zijn er denk ik heel weinig inwoners die het met alle! punten van uw verkiezingsprogramma’s voor 100% eens zijn. En b, wanneer we zo gaan redeneren dan kunnen we de debatvormende raad wel afschaffen. We turven dan bij ieder raadsvoorstel de standpunten uit de programma’s en klaar zijn we. Geen enkel partij in deze raad staat toch na de vaststelling van het verkiezingsprogramma niet meer open voor veranderende omstandigheden en nieuwe inzichten? Dat lijkt ons een zeer wereldvreemde en ongewenste politieke houding.
Wij kunnen als raad initiatieven van burgers en ondernemers toch niet zo simpel wegredeneren? In alle programma’s lezen inwoners prachtige volzinnen over het krachtig ondersteunen van burgerinitiatieven, een betere relatie tussen overheid en samenleving en dat is ook de toon van het nieuwe Beleidsakkoord. Want in uw Beleidsakkoord geachte coalitiepartijen staan prachtige teksten. ‘We zetten in op het vrijmaken en kanaliseren van de veranderkracht van de samenleving’, u gaat uit van mondige en zelfstandige burgers, u wil in toenemende mate acteren als partner, u staat een bestuursstijl voor die gericht is op verbinden en trekken van de samenleving’. Prachtig! Echt mooi en daar zijn wij het als ChristenUnie geheel mee eens. Nog meer uit het Bestuursakkoord: Durf is een belangrijk ingrediënt om invulling te geven aan het motto: ‘Houten maken we samen’.
Voorzitter de ChristenUnie zegt dan ook tegen deze coalitie: Ga dat nu ook doen, maak dat waar! Laten dit geloofwaardige teksten zijn, luister naar uw inwoner en bouw aan die nieuwe stijl en verklein de kloof tussen politiek en samenleving met geloofwaardige en vertrouwenwekkende daden! Ga mee met uw inwoners die over dit belangrijke onderwerp het eerste referendum in de geschiedenis van Houten willen houden. U heeft niets te verliezen, alleen maar het vertrouwen in uw inwoners te winnen!
Durf te durven! Leef in dit opzicht uw eigen programma uit!
De ChristenUnie is voor een referendum over dit onderwerp!

Raadsvoorstel: verruiming winkeltijden

Voorzitter, geachte raadsleden en allen op de tribune,

Voorzitter het is duidelijk dat over verruiming van winkeltijden erg leeft en dat er divers over wordt gedacht, ongeacht de levensovertuiging of ideologie. Dat blijkt uit de reacties in de lokale media maar ook in onze persoonlijke contacten met vele inwoners die we de afgelopen weken hierover hebben gesproken.

Voor de ChristenUnie is verruiming van winkeltijden geen doel op zich. Verruiming van winkeltijden moet ergens nuttig voor zijn, het moet een doel dienen. Dat doel missen we in het raadsvoorstel. Dat vinden we erg jammer want het leidt erg af waar het over zou moeten gaan. Wat wilt u bereiken met ruimere openstelling? Het kan toch niet uw liberaal dogma zijn dat winkels ook perse op alle zondagen open moeten zijn? Graag een reactie van de wethouder hierop. Naar de mening van de ChristenUnie zou het debat moeten gaan over hoe we onze middenstand en winkelcentra levendig en in leven houden. We zien vele lege winkels en de faillissementen. Alle kleine ondernemers die we gesproken hebben en die we kennen, hebben het moeilijk zoals u weet. Wat kunnen we in ‘rondvoorwaardelijke’ zin bijvoorbeeld doen om het Rond nog aantrekkelijker, gezellige en sfeervoller te maken? Hoe transformeren we het Rond naar een wc waar mensen graag komen en wat regionaal winkelend publiek aantrekt? Dat lijkt ons meer de hamvraag voor vandaag! En verruiming van winkeltijden is denken wij, een deel van die op het antwoord op die vraag. Want juist deze lokale winkeliers zijn bepalend voor een aantrekkelijk en gevarieerde winkelaanbod. Niemand gaat winkelen in een winkelgebied wat bestaat uit Blokkers, C&A’s, Hema, Etossen en dat soort bekende winkelketens die je overal kunt vinden en het gemiddeld genomen toch wel redden.
De oproep van de ChristenUnie aan dit college is dan ook om daar eens goed voor te gaan zitten. Nodig lokale winkeliers en ondernemers en kom samen tot een goed plan om ook de regio te verleiden om in een aantrekkelijk en gezellig Houten te gaan winkelen! Ga met een variant op de methode van uitnodigingsplanologie aan de slag met ondernemers en investeerders. Graag de reactie van de wethouder. (Motie?)

Voorzitter nu we het over de belangrijkste zaken gehad hebben nog iets over de winkeltijden verruiming.
Graag breng ik het standpunt van de ChristenUnie naar voren en onderbouw ik ons voorstel om durf en lef te tonen, een trendbreuk neer te zetten en echt anders te durven zijn t.o.v. de regio. De ChristenUnie wil als christelijke partij, zoveel mogelijk handen en voeten aan geven aan de goede richtlijnen die God ons in de bijbel aangeeft. De ander helpen, het welzijn van de ander bevorderen, eerlijk zijn en vandaag in het bijzonder, de zondag als rustdag gebruiken. Wij begrijpen heel goed dat deze voor ons belangrijke motivatie vanuit het christelijk gedachtengoed voor anderen met een volstrekt andere levensovertuiging of ideologie, geen zwaarwegend argument zal zijn. Maar de democratie is juist luisteren en rekening houden en verdragen van andere overtuigingen, ideologieën en standpunten. We leven in een vrij land. Er zijn goede sociale en economische motieven om sturend op te treden op de markt. Iedere economie heeft tenslotte toch iets van een marktmeester nodig. We ervaren allen de ellende omdat we dachten dat banken geen marktmeester nodig hadden.

Voorzitter de ChristenUnie is van mening dat een sociale samenleving bestaat uit mensen die tijd en aandacht voor elkaar hebben. Dan Haag maar ook u als college doet een groter beroep op die sociale kant van de samenleving wanneer u verwacht dat inwoners meer aan mantelzorg gaan doen, meer aandacht voor elkaar hebben om eenzaamheid te verminderen, meer tijd aan elkaar gaan besteden om elkaar te ondersteunen bij het ‘gewone’ leven en in het bijzonder heb ik het dan ook over die Houtense inwoners die je als ‘WMO-doelgroep’, kan definiëren. Maar dat moet u dan ook mede mogelijk maken door voor al uw inwoners goede kaders en voorwaarden te stellen. Voorwaarden als rust en tijd. Rust en tijd voor ontspanning, ontmoeting, sport en noem maar op.

Wanneer het over winkeltijdenverruiming gaat willen we deze rust in de toch al door velen als gejaagde tijd ervaren, bevorderen door niet door te slaan maar een 7x24 uurs economie maar juist 1 dag als rustdag voor allen vast te houden. En die ene dag is maatschappelijk gezien heel voor de hand liggend: de zondag.
Alle zondagen open zien we humanitair en maatschappelijk probleem.

1. Wanneer we de winkeliers alle vrijheid geven om alle zondagen open te zijn, betekend dit dat een paar duizend mensen in Houten worden verplicht te gaan werken. Voor die paar duizend inwoners is ‘shoppen geen zondagsrust’ maar zondagsarbeid. Dat moet voor u en mij zwaar wegen. We moeten o.i. los komen van de individualistische mal waarin we met elkaar zijn terecht gekomen de afgelopen jaren. Het gaat altijd over een wisselwerking met de omgeving. Ik WIL shoppen maar mijn buurman MOET dan maar werken. Wiens belang is voor u doorslaggevend? Hoe kunnen en willen we rekening houden met het belang van ook het gezin van die Houtense ondernemer die bijvoorbeeld ook met zijn kinderen op het hockeyveld wil staan?
  2. Daarnaast zien we dit als een opmaat naar meer, het jaagt de samenleving op. Het heeft vermeerderend effect naar andere bedrijvigheid, zoals beveiliging, schoonmaak, bevoorrading, artsen, politie. En nog later ook het gemeentehuis en waarom zouden andere bedrijven en scholen ook niet op zondag gewoon doorgaan?
  3. Het versnippert de samenleving. Het wordt moeilijker om op deze nú vrije dag elkaar te ontmoeten in familieverbanden, als gezinnen, in de sport om het niet te hebben over mantelzorg en vrijwilligerswerk en andere WMO gerelateerde activiteiten.
  4. Als belangrijk economisch motief weten we dat er saldo de omzet van de winkeliers niet hoger zal zijn. Integendeel meer dagen open betekend meer kosten bij een vrijwel gelijkblijvende omzet. We hebben voldoende winkeliers gesproken die dit onderschrijven zoals u in het Groentje heeft kunnen lezen. U en ik krijgen tenslotte niet meer salaris bij een 6 of 7 daagse winkelopenstelling. We kunnen per definitie niet meer uitgeven maar onze uitgaven alleen meer verdelen. En verdeling is verdunning en dat kost de Houtense winkeliers alleen maar geld.

Voorzitter, dit brengt ons bij ons voorstel om in Houten nu echt eens verschil te laten maken. Laten we DURF tonen zoals het in het Beleidsakkoord is verwoord. Laten we een Nieuw-Houtens model neer zetten, een nieuwe trend in Nederland, een symbool tegen de doorgaande individualisering, een symbool tegen de doorgaande 24 uurs economie en een statement waarin we als Houtense samenleving tegen elkaar zeggen: we vinden elkaar belangrijk en gunnen elkaar één dag per week rust, tijd en ontspanning!

De zojuist genoemde argumenten brengen ons tot een amendement waarin wij voorstellen om dit raadsvoorstel aan te vullen met een nieuwe variant onder beslispunt 1.
We stellen kort samengevat voor om de winkeltijden geheel over te laten aan de ondernemers, behalve de zondag.
Dit lijkt ons een welkome aanvulling in het referendum mee te nemen.

Het amendement luidt als volgt:

toe te voegen beslispunt 1 (C)

• de winkeltijden geheel over te laten aan de ondernemers, waarbij winkels alle zondagen gesloten zijn;
  • de bij deze variant behorende nieuwe ‘Winkeltijdenverordening’ vast te stellen en
  • de huidige ‘Winkeltijdenverordening Houten’, vastgesteld op 25 juni 1996 en gewijzigd bij raadsbesluit van 19 december 2006, in te trekken.

Mogelijk wordt dit geen amendement maar een optie die we de referendumcommissie mee geven.

Archief > 2015 > februari